Ruokinta

Kohti talviruokintakautta

Tunnustan: olen laiska ja epämotivoitunut kokki niin ihmisille kuin eläimille. Mitä vähemmällä vaivalla saan loihdittua suunnilleen terveellisen sapuskan itselleni ja muille, sitä tyytyväisempi olen. Siksi kissamme eivät barffaa vaan popsivat teollisia kissanmuonia, ja siksi Reetun ruokavalio on varsin simppeli.

Näin syksyn tullen pääsin kuitenkin vähän irti varrestani. Saatoin olla mainonnan uhri, mutta päätin lisätä Reetun talvikauden sapuskoihin chia-siemeniä ja e-vitamiinia. Valitsin Chia de Gracian tuotteet, koska, noh,  pakkaukset näyttivät kivoilta, tekstit vakuuttivat ja olen muutenkin kuullut brändistä pelkkää hyvää.

E-vitamiini on lukemani mukaan mainio lisä talvikaudelle mille tahansa hevoselle. Se on rasvaliukoinen vitamiini (lue: ei saa yliannostella!), jota hevonen tarvitsee lihaksiston ja hermoston normaalin toiminnan ylläpitämiseen sekä immuunipuolustuksen tukemiseen. Erityisen hyvä lisä se on cushing-tautia sairastaville, kovassa rasituksessa oleville tai ikääntyville hevosille. Laskin, ettei Reetu saa kivennäisannoksestaan suositeltua määrää päivässä (360 mg, kun pitäisi olla 750-1000 mg), joten E-vitamiini on varmasti hyvä lisä.

Chia-siemenet puolestaan vakuuttivat, kun luin, että ne voivat auttaa metabolisiin ongelmiin. Chia de Gracian sivujen mukaan chia tasaa verensokeria ja hidastaa hiilihydraattien prosessointia ja imeytymistä suolistossa. Uskon edelleen, että Reetu on jossain määrin metabolisuuteen taipuvainen, koska se kerryttää kiloja niin herkästi ja oli alkukesästä niin tukkoisen oloinen. Siksi sen ruokavalioon kuuluu jatkossa hurjat puoli desiä chia-siementä päivässä.

Iltamössöä oleellisempaa on toki heinä, jota Reetu syö. Se popsii  kolmelta eri heinäpisteeltä hyvää säilöheinää slow feeding -verkkojen läpi. Lisäksi pihatossa on suola- ja kivennäiskivet, mutta en uskalla laskea sen varaan, että se käyttäisi ainakaan kivennäiskiveä omin päin riittävästi.

Tässä varsinaisen iltamössön resepti. Mitoituksissa olen huomioinut sen mahdollisuuden, että myös suola- ja kivennäiskivet maistuvat päivän mittaan. Siksi määrät ovat pieniä.

Reetun iltamössö

  1. Noin 1,5 desilitraa Black Horse -kivennäistä
  2. Ruokalusikallinen merisuolaa (varmuuden vuoksi)
  3. Puoli desilitraa chiasiemeniä
  4. Kolme pumppausta E-vitamiinia
  5. Porkkana pilkottuna, jos sattuu olemaan

Reseptin kuivat osuudet (1-3) sekotan yleensä valmiiksi etukäteen pakasterasioihin, joista on viikon mittaan helppo kaataa päiväannos suoraan ruokakippoon. Valmiit annokset helpottavat myös tallityöntekijän ja muiden Reetun liikuttajien elämää, jos en itse pääse tallille. Tallille tullessani lisään vain veden ja e-vitamiinin ja jätän annoksen muhimaan. Annos odottaa Reetua valmiina heti liikutuksen jälkeen.

Näillä eväillä jäämme odottelemaan ensimmäistä yhteistä talvea.

Ja eikun treeneihin! Huomatkaa horisontissa häämöttävät triplaravipuomit, joita nykyään jolkottelemme säännöllisesti – eikä kukaan ole kaatunut ennakkoluuloistani huolimatta! 😉
0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *